L'Ajuntament de Ripollet ha tret a licitació les obres emmarcades en el projecte per a la construcció de carrils bici a l'àrea urbana del municipi. L'actuació, pressupostada en uns 368.000 euros, és una de les actuacions que sufragarà enguany el govern central a Ripollet, a través del Fons Estatal per a l'Ocupació i la Sostenibilitat Local (FEOSL). L'execució dels treballs s'allargarà durant uns quatre mesos i, segons les previsions del consistori, el projecte donarà feina a una vintena de persones.
Ripollet disposa actualment de carrils per a bicicletes, bàsicament concentrats a l'avinguda del riu Ripoll i al Camí de la Serra, però sense connexió entre ells. El projecte sufragat amb els diners del segon 'Pla Zapatero' pretén dotar a Ripollet d'una xarxa de carril bici adequada, que permeti recórrer el perímetre exterior de la ciutat passant majoritàriament per zones verdes. En aquest sentit, l'actuació que es farà consisteix, bàsicament, en la construcció d'una sèrie de carrils bici de diferents tipologies que permetran recórrer el perímetre de Ripollet d'una forma segura, ja sigui en bicicleta i a peu.
El projecte s'ha dividit en set trams. El primer fa referència a l'Avinguda del riu Ripoll. En aquesta zona existeix ja actualment un carril bici amb paviment de formigó, d'una amplada d'1,80 metres, que transcorre paral·lel a l'avinguda del riu Ripoll, però que queda tallat a l'alçada de la rotonda d'aquesta via amb el carrer de la Mercè.
La proposta municipal és donar continuïtat al carril bici des de la rotonda fins al pont del carrer de Cerdanyola, construint un altre de característiques similars a l'existent, per a la qual cosa caldrà demoldre un tram de la vorera. En aquest tram també es millorarà la senyalització i s'instal·laran bandes reductores de velocitat a tots els creuaments de calçada.
El segon tram del projecte sufragat a través del FEOSL afectarà als carrers de Magallanes i de l'Estació. Al carrer de Magallanes es delimitarà un carril bici bidireccional de 2,50 metres d'ampladda total sobre la vorera, que unirà el carril bici existent paral·lel al riu Ripoll amb l'entrada al Poliesportiu.
L'actuació al carrer de l'Estació pretén unir l'avinguda del riu Ripoll, a través del pont peatonal, amb la carretera de Barcelona (N-150). Per aconseguir-ho, el projecte preveu eixamplar la rampa que va des de l'avinguda del riu Ripoll fins al pont, dels 1,80 metres actuals d'amplada als 2,52 metres un cop feta l'obra.
El tercer tram del projecte anirà des de l'inici de l'avinguda del riu Ripoll fins al carrer del Parc, i transcorrerà majoritàriament pel lateral de la carretera de Santiga. El carril bici serà bidireccional de 2,50 metres d'amplada total i estarà delimitat per feixes de pintura blanca de 10 centímetres d'amplada, i disposarà de protecció respecte els vehicles mitjançant separadors de material de plàstic antilliscant amb feixes de color groc reflectants. Aquesta actuació també afecta la urbanització del tram de vorera existent davant de l'estació de servei a la cruïla amb el carrer Magallanes. En aquest tram, donat que no hi ha calçada lateral, el carril bici passarà per la vorera.
El quart tram del projecte de carrils bici que subvencionarà el 'Pla Zapatero' a Ripollet s'iniciarà a la carretera de Santiga i finalitzarà al Camí de la Serra, en una cruïlla de camins al costat d'uns dipòsits d'aigua. El tram pel carrer del parc serà un carril bici bidireccional de 2,50 metres d'amplada total i estarà delimitat per feixes de pintura blanca de 10 centímetres d'amplada, i també disposarà de protecció respecte els vehicles mitjançant separadors de material plàstic antilliscant amb feixes de color groc reflectants.
El tram des del carrer del Tortuguer fins al parc es realitzarà per una pista bici de 2,50 metres d'amplada de paviment sauló delimitada amb pilones de fusta de 20 centímetres de diàmetre.
Una vegada a l'interior del parc existeix un camí paviment de 3 metres d'amplada. L'Ajuntament creu que està en bones condicions i que no caldrà realitzar-hi cap actuació, fora de la col·locació d'algún cartell informatiu.
Al límit del parc urbanitzat i fins a enllaçar amb el Camí de la Serra, existeix un camí forestal que es condicionarà per tal de convertir-lo en una via verda de 3,50 metres d'amplada amb paviment de sauló, que pugui ser compartida per ciclistes i vianants. També es plantaran arbres amb una separació de 10 metres i es col·locaran bancs de fusta cada 40 o 50 metres.
A les entrades de camins a la pista es col·locaran xinanes per tal d'impedir el pas dels cotxes i senyals de prohibició de circulació de vehicles a motor.
El primer tram del Camí de la Serra, fins a superar el dipòsit d'aigua, serà de les mateixes característiques que l'últim tram del camí del parc. En aquest punt es col·locarà una xicana per impedir el pas de vehicles.
Superat el dipòsit d'aigua i fins l'avinguda Maria Torras, es construirà una pista formada per un carril bici i un camí per a vianants contigus. El carril bici serà de 2 metres d'amplada i serà de paviment de formigó de 10 centímetres de gruix.
Des de l'avinguda Maria Torras fins el carrer de Pau Casals, el carrer està urbanitzat, i a un dels costats ja disposa d'un carril bici. Tot i això, es donarà continuïtat a pista amb la mateixa tipologia que el tram anterior. Del carrer de Pau Casals al carrer de la Mercè, la pista serà també de les mateixes característiques.
Per últim, al camí que enllaça amb la rambla de Sant Jordi només es realitzarà una estesa i compactació de sauló de 10 centímetres de gruix.
El sisè tram del projecte fa referència a la rambla de Sant Jordi, que serà un carril bici bidireccional de 2,50 metres d'amplada total. L'actuació contempla el pas del carrer de Sant Jaume com un punt crític, degut a que es tracta d'una via amb molta densitat de cotxes. Per aquest motiu, el projecte preveu que el carril bici passi en aquesta zona pel costat dels passos de vianants existents. A més, es col·locaran bandes reductores de velocitat i senyals verticals de perill, i el paviment de la calçada es pintarà de color vermell.
Una vegada superat el carrer de Sant Jaume i fins a enllaçar amb l'avinguda del riu Ripol, el carril bici serà de paviment de sauló de 2,50 metres d'amplada. En el tram que transcorre pel parterre que hi ha davant de la comissaria dels Mossos d'Esquadra, el carril bici passarà entre mig dels arbres i, per aquest motiu, reduirà la seva amplada fins els 2 metres.
El setè i darrer tram del projecte afecta a l'avinguda Maria Torras i, segons l'Ajuntament, té la finalitat d'unir el centre de Ripollet amb el carril bici exterior, mitjançant dos carrils bici unidireccionals que transcorreran per les voreres d'aquesta via, des del Camí de la Serra fins a la plaça Lluís Millet.
Els carrils bici serà d,150 metres d'amplada i estaran delimitats per una feixa de pintura blanca de 10 centímetres d'amplada. Les cruïlles es resoldran amb passos deprimits i es senyalitzarà el pas per la calçada pintant el paviment de color vermell i feixes discontínues de 40 centímetres d'amplada. També s'instal·laran senyals de perill, advertint als conductors de la presència de ciclistes.