El Centre d'Esplai La Gresca, una experiència de treball comunitari contra l'exclusió social a través del lleure amb infants i joves de Cerdanyola i Ripollet, atravessa un difícil moment econòmic. Per això, els monitors de l'entitat han iniciat una campanya que vol fer arribar als ajuntaments d'ambdues ciutats el suport popular al seu projecte.
"La Gresca para mí es lo mejor de todo. Gracias a ella he aprendido lo que está bien o lo que está
mal. Cuando tengo problemas, los monis siempre están allí. Somos una gran familia. Esta semana estoy triste por la noticia que me ha comentado mi madre. Si la cerrasen, no sé lo que haría por las tardes. Estaría aburrida en casa. La Gresca, os aseguro que es la mejor. Son mi segunda familia; te comprenden, te escuchan y todos te ayudan". Així comença la postal que, a ben segur, estan rebent sovint aquests dies l'alcalde de Ripollet, Juan Parralejo, i l'alcaldessa de Cerdanyola, Carme Carmona, als seus respectius correus electrònics. Es tracta del text escrit per l'Amara Gabarre, una nena de 12 anys que expressa les seves sensacions davant el possible tancament de l'Esplai La Gresca. En el marc de la campanya impulsada per l'equip de monitors per a garantir el futur de l'esplai, l'entitat ha penjat la postal a la seva pàgina web per tal que, tothom qui ho vulgui, pugui descarregar-la i reenviar-la a les alcaldies de Ripollet i Cerdanyola: "Volem que coneguin a totes les persones i entitats que hi ha al darrera de La Gresca, i que ens donin suport per tal que el projecte pugui continuar en funcionament".
I és que, segons expliquen els mateixos monitors de l'esplai, la situació econòmica de l'entitat es troba en "un punt d'insostenibilitat". En aquesta línia, els responsables de La Gresca indiquen que les ajudes econòmiques de l'administració "no són suficients per a poder seguir endavant amb el nostre projecte". A més, "les famílies dels infants i joves amb les que treballem, moltes d'elles en situació de risc social, han vist agreujada la seva situació per la greu crisi econòmica que estem patint".
Tot plegat, un context que implicarà retallades obligades: "Ens cal, com a entitat, prendre decisions que no beneficiaran a ningú, però que són necessàries per a prevenir un possible tancament del nostre projecte". Així, els monitors expliquen que s'ha decidit el trasllat a un local més petit i deixar el que, a data d'avui, es coneix com 'El Casal Jove' de l'entitat. Tot i això, però, els responsables de La Gresca remarquen que aquesta mesura "no solventarà el tema econòmic i tancarem l'any amb un gran dèficit".
Per a capgirar la situació actual i perquè "la nostra voluntat no és deixar de lluitar pel que creiem que és just per al nostre barri", els monitors de l'esplai han engegat la campanya que promou l'enviament de correus electrònics a les alcaldies de Ripollet i Cerdanyola per a buscar un major suport de les administracions.
Treball comunitari contra l'exclusió
El Centre d’Esplai La Gresca treballa des de 1994 en els barris Pont Vell-Tiana i Quatre Cantons, a cavall entre Cerdanyola i Ripollet, amb el desig d’educar infants i joves en el temps lliure amb una vocació transformadora i d’inclusió social. Com expliquen els seus responsables, aquests setze anys són la història de la construcció d’un "projecte compartit, creatiu i ambiciós, d’una feina feta amb il·lusió i esforç, partint d’una actitud i un compromís ciutadà i solidari amb l’entorn".
Des de l'entitat destaquen que La Gresca ha sabut adaptar-se als canvis i donar resposta als nous reptes i problemes que la societat planteja: "Ha contribuït a formar als infants i joves amb uns valors democràtics, de solidaritat i de compromís amb l’entorn, així com també a la integració dels nouvinguts i de les persones que pateixen alguna discriminació". Per a tots ells, l'esplai ha estat "una escola per a la vida i la convivència, per a conèixer i transformar la realitat, per ser més feliços i créixer com a ciutadans compromesos".
Parralejo contesta els correus de suport
Fonts de l'Ajuntament de Ripollet han explicat que l'alcalde del municipi, Juan Parralejo, ha volgut contestar els correus rebuts en solidaritat amb el Centre d'Esplai La Gresca, amb la intenció d'aclarir la seva posició. Entre d'altres afirmacions, Parralejo expressa el seu suport a la tasca de la Gresca i recorda la important quantitat econòmica que perceben dels diferents organismes i departaments en concepte de subvenció, la qual s'ha incrementat en els darrers anys. L'alcalde de Ripollet també ha demanat que es valori l'esforç de l'Ajuntament per mantenir totes les ajudes dels programes conveniats i ha anunciat una propera reunió d'ell i l'alcaldessa de Cerdanyola amb els responsables de La Gresca.