La UAB ha presentat BiciUAB, projecte integral que contempla totes les actuacions necessàries per al foment de la bicicleta com a mitjà de transport habitual per anar al Campus de Bellaterra, una comunitat d’unes 50.000 persones que genera uns 220.000 desplaçaments diaris.
Les mesures van des de la creació o arranjament de carrils bici fins a l'obertura de serveis com reparació i lloguer de bicicletes, o la instal·lació de dutxes i aparcaments tancats.
L’objectiu de la universitat és doblar el nombre d’usuaris de la bicicleta així com doblar els kilòmetres de carrils bici que hi ha en l’actualitat (tant dins del campus com d’accés al mateix des de les poblacions properes).
"Volem que hi hagi un esperit i una cultura de la bicicleta a la UAB", ha dit en la presentació el vicerector de Relacions Institucionals i Territori, Manel Sabés, alhora que ha afegit que "el més important és crear la conscienciació entre tota la comunitat dels beneficis d'utilitzar la bicicleta, i que això porti a augmentar el seu ús".
La presentació s'ha fet en el marc de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura a la UAB, amb tot un seguit d'activitats que s'estan duent a terme al campus.
Coincidint amb la presentació, s’ha inaugurat un nou tram de carril bici per accedir al campus, el que connecta l'entrada del campus, per la Travessera dels Turons, fins a Bellaterra.
Un pla integral de la bicicleta: BiciUAB
El foment de l’ús de la bicicleta és una de les propostes recollides al Pla de Mobilitat de la UAB 2008-2014 que vol assolir un model de mobilitat més eficient, més sostenible, més segur i més integrador, per la qual cosa proposa potenciar el transport col•lectiu, els desplaçaments en bicicleta o a peu, així com a assolir un ús més racional del vehicle privat.
El pla BiciUAB recull totes les propostes adreçades a augmentar l’ús de la bicicleta, un vehicle silenciós, net i que no suposa cap càrrega per a les reserves de combustibles fòssils, i que és el mitjà de transport més ràpid per a distàncies de fins a 5 km., segons els estudis. En l’actualitat només l’1,1% de la comunitat utilitza la bicicleta pera desplaçar-se pel campus.
Carrils-bici
El BiciUAB proposa la connexió amb bicicleta amb nuclis de població veïns al campus com Cerdanyola del Vallès, Sant Cugat, Badia, Sant Quirze, Bellaterra i Sabadell. El pla fixa les vies per on ha de fer-se els carrils-bici i proposa arranjaments i acords amb les administracions corresponents per a dur-ho a terme. En total, s’ampliarien a uns 4 kilòmetres els carrils bici que actualment connecten amb el campus.
Pel que fa als carrils bici interns del campus, en l’actualitat hi ha aproximadament una mica més de 3 km. El pla proposa actuacions per tal d’ampliar-ho fins als 5 km. totals.
Aparcaments
Actualment la UAB compta amb aparcaments estàndards de bicicleta a gairebé tots els edificis (són de la tipologia “U” invertida, que permeten lligar les dues rodes i el quadre). El pla preveu afegir-hi aparcaments tancats a determinats llocs del campus, on hi cabran entre 15 i 20 bicicletes. El primer d’ells s’ha instal·lat avui, a prop del bar de la Facultat de Filosofia i Lletres, i s’oferirà de forma gratuïta durant un temps de promoció.
Serveis
Es crearà l’Espai BiciUAB, en un lloc central del campus, on s’atendrà als usuaris de la bicicleta amb una botiga-taller, un servei de préstec de bicicletes, servei d’informació i dinamització amb organització de sortides guiades i tallers d’auto-reparació.
S’habilitaran vestidors amb dutxes en alguns centres del campus, una mancança que dissuadeix a molts usuaris a l’hora de venir amb bicicleta.
També es proposa crear un servei de bicicleta pública, com a mínim, amb la resta del municipi de Cerdanyola, que tindria estacions al campus, al Parc de l’Alba i al nucli urbà.
Els autobusos interns de la UAB incorporaran racks portabicicletes, que facilitaran la intermodalitat bici-bus i permetran salvar alguns forts desnivells que hi ha al campus.
El pla també contempla un pla d’imatge i senyalització dels itineraris per bicicletes, aparcaments i serveis al campus.
Augment de l’ús del transport públic, segons l’Enquesta d’Hàbits de la Mobilitat
Sis de cada deu persones fan servir el transport públic (59,7%) per venir a la UAB, segons l’Enquesta d’Hàbits de la Mobilitat de la Comunitat Universitària 2013, que també s'ha presentat avui en el mateix acte.
La dada constata l’augment progressiu de l’ús del transport públic des del 2006, enfront del privat, que ha anat disminuint (del 38,5% al 2009 ha passat al 2013 al 34, 5%), mentre que l’ús del transport públic ha passat del 53,1% al 2006 al 59,7 % al 2013.
De les persones que usen el transport públic, quatre de cada 10 ho fa en Ferrocarrils de la Generalitat (36,5%) ), el 15,4% en RENFE (+bus intern) i el 7,8% en autobusos interurbans.
Al campus, el 40% de la comunitat usa el vehicle privat, uns 13.000 cotxes, amb un índex d’ocupació d’1,1 persones per vehicle, segons l’Enquesta d’Hàbits de la Mobilitat.
Dels que utilitzen un vehicle no motoritzat són un 5,8 %, dels quals només un 1,1% ve en bicicleta, i un 4,7% caminant.
El transport públic més ben valorat per accedir a la UAB són els FGC, que obtenen una puntuació de 7,8% en una escala de 0 a 10. El autobús interurbà obté un 6,3, i la RENFE un 5,6. Els autobusos interns de la UAB han estat puntuats amb un 6,5%.
En un dia tipus la comunitat universitària genera 110.103 desplaçaments d’entrada i sortida al campus de la UAB a Bellaterra.
L’Enquesta d’Hàbits de Mobilitat de la comunitat universitària de la UAB 2013 –feta pel Grup d’Estudis de Mobilitat, Transport i Territori de la UAB i dirigida per les professores Carme Miralles-Guasch i Montserrat Martínez Melo-, s’ha fet a una mostra de 5.814 persones de la comunitat UAB (alumnat, PDI i PAS). Aquesta és la setena edició de l’enquesta des que es va començar a fer l’any 2001.