La UAB acull des d'avui i fins divendres professors de diferents universitats europees que estudien com oferir conjuntament habilitats matemàtiques i musicals des d'una perspectiva competencial a l'educació primària.
La Facultat de Ciències de l'Educació de la UAB acull, des d'avui 27 de gener i fins el divendres, 30 de gener, a una vintena de professors universitaris i formadors de mestres de diversos països europeus en el marc del projecte "European Music Portfolio: Sounding Ways into Mathematics (EMP-P)".
Es tracta d'un projecte Comenius, finançat per la Comissió Europea, de tres anys de durada, que es va iniciar el desembre de 2013 i que compta amb la participació de vuit institucions de set països (Anglaterra, Espanya, Eslovàquia, Alemanya, Suïssa, Romania i Grècia), entre les quals hi ha la Universitat Autònoma de Barcelona.
El projecte inideix principalment en dos aspectes dins del context de l'educació primària: d'una banda, en el treball conjunt d'habilitats matemàtiques i musicals des d'una perspectiva competencial; i d'altra banda en el foment de la creativitat dels docents com a mitjà per afavorir una aproximació més interdisciplinària a l'ensenyament.
Durant aquesta trobada els investigadors i professors avançaran en la conceptualització del marc teòric i en el disseny dels cursos de formació permanent del professorat. El projecte està desenvolupant materials que s'aplicaran als centres educatius i s'estan començant a tenir algunes experiències pilot a escoles.
"Els destinataris són tan el professorat responsable de l'ensenyament musical com el de les matemàtiques; i els seus beneficis haurien de repercutir, en primer lloc en l'educació global de l'alumnat, i en segon lloc, específicament en els resultats obtinguts en les dues disciplines implicades", diuen els investigadors Laia Viladot i Albert Casals.
S'ha creat un grup de treball anomenat Musicomàtics, vinculat a aquest projecte. Al novembre aquest grup de treball va organitzar un taller a Barcelona per a formadors de mestres i professors que incloia activitats com ara Mesura i frases musicals; Dansa i geometria; Percussió corporal i Mínim Comú Múltiple; Interpretació i creació musical i probalitats i estadística, entre d'altres activitats que mostraven la combinació conjunta de conceptes de música i de matemàtiques.
La representació de la UAB està liderada pels professors i investigadors Laia Viladot i Albert Casals, ambdós del Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal de la UAB, i membres del Grup de Recerca Música, Veu i Educació de la UAB. A més, també hi ha en l'equip de treball la professora del Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals -Núria Gorgorió i Montserrat Prat- i de professorat d'universitats com la UIC, la UB i la UPC (Carme Carrillo, Cristina González-Martín i Jesús Fernaández-Sánchez.
En el projecte col·laboren diversos mestres de música i matemàtiques de centres educatius de l'àrea metropolitana, que actuen com a escoles pilot aplicant activitats i materials que integren les àrees de música i matemàtiques. El treball amb aquests mestres es vehicula a través d'un grup de treball interdisciplinari reconegut pel CREAMAT (Centre de Recursos per Ensenyar i Aprendre Matemàtiques) i el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
Es tracta d'un projecte Comenius, finançat per la Comissió Europea, de tres anys de durada, que es va iniciar el desembre de 2013 i que compta amb la participació de vuit institucions de set països (Anglaterra, Espanya, Eslovàquia, Alemanya, Suïssa, Romania i Grècia), entre les quals hi ha la Universitat Autònoma de Barcelona.
El projecte inideix principalment en dos aspectes dins del context de l'educació primària: d'una banda, en el treball conjunt d'habilitats matemàtiques i musicals des d'una perspectiva competencial; i d'altra banda en el foment de la creativitat dels docents com a mitjà per afavorir una aproximació més interdisciplinària a l'ensenyament.
Durant aquesta trobada els investigadors i professors avançaran en la conceptualització del marc teòric i en el disseny dels cursos de formació permanent del professorat. El projecte està desenvolupant materials que s'aplicaran als centres educatius i s'estan començant a tenir algunes experiències pilot a escoles.
"Els destinataris són tan el professorat responsable de l'ensenyament musical com el de les matemàtiques; i els seus beneficis haurien de repercutir, en primer lloc en l'educació global de l'alumnat, i en segon lloc, específicament en els resultats obtinguts en les dues disciplines implicades", diuen els investigadors Laia Viladot i Albert Casals.
S'ha creat un grup de treball anomenat Musicomàtics, vinculat a aquest projecte. Al novembre aquest grup de treball va organitzar un taller a Barcelona per a formadors de mestres i professors que incloia activitats com ara Mesura i frases musicals; Dansa i geometria; Percussió corporal i Mínim Comú Múltiple; Interpretació i creació musical i probalitats i estadística, entre d'altres activitats que mostraven la combinació conjunta de conceptes de música i de matemàtiques.
La representació de la UAB està liderada pels professors i investigadors Laia Viladot i Albert Casals, ambdós del Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal de la UAB, i membres del Grup de Recerca Música, Veu i Educació de la UAB. A més, també hi ha en l'equip de treball la professora del Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals -Núria Gorgorió i Montserrat Prat- i de professorat d'universitats com la UIC, la UB i la UPC (Carme Carrillo, Cristina González-Martín i Jesús Fernaández-Sánchez.
En el projecte col·laboren diversos mestres de música i matemàtiques de centres educatius de l'àrea metropolitana, que actuen com a escoles pilot aplicant activitats i materials que integren les àrees de música i matemàtiques. El treball amb aquests mestres es vehicula a través d'un grup de treball interdisciplinari reconegut pel CREAMAT (Centre de Recursos per Ensenyar i Aprendre Matemàtiques) i el Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.
European Music Portfolio
European Music Portfolio: Sounding Ways into Mathematics (EMP-M) és un projecte Comenius dins del Lifelong Learning Programme. El projecte, liderat per la Fachhochschule Nordwestschweiz (FHNW) de Suïssa, compta amb la participació de 8 partners, entre els quals hi ha la Universitat Autònoma de Barcelona. Té una durada de 3 anys (2013-2016) i un finançament de gairebé 400.000€, majoritàriament aportat per la Comissió Europea.
La integració de la música i de les altres àrees del currículum és el marc que empara l’EMP-M. En aquest sentit, els antecedents d’aquest projecte cal buscar-los en un anterior projecte Comenius (European Music Portfolio: A Creative Way into languages) i en una estada de recerca (curs 2012-13) per part del coordinador del projecte, Markus Cslovjecsek, aL GRUP DE Rercerca en Música, Veu i Educació de la UAB (GRUMED).
La integració de la música i de les altres àrees del currículum és el marc que empara l’EMP-M. En aquest sentit, els antecedents d’aquest projecte cal buscar-los en un anterior projecte Comenius (European Music Portfolio: A Creative Way into languages) i en una estada de recerca (curs 2012-13) per part del coordinador del projecte, Markus Cslovjecsek, aL GRUP DE Rercerca en Música, Veu i Educació de la UAB (GRUMED).