El Parc de Recerca UAB ha llançat una nova edició del Programa de Generació d’Idees per tal que els investigadors del campus de la UAB coneguin com transferir la seva tecnologia a la societat a partir d’una idea basada en la recerca que desenvolupen.
Aquest any, el Programa pretén generar projectes en el sector de les indústries culturals, creatives i basades en l'experiència. Per fer-ho compta amb la col·laboració del Primavera Sound, l’empresa Air Liquide, el Barcelona Synchrotron Park, els ajuntaments de Sant Cugat, Cerdanyola i Rubí. Totes aquestes entitats han proposat diversos reptes tecnològics per als investigadors que vulguin aportar-hi una solució. Com per exemple, demandes tecnològiques per fer el manteniment d'obres d'art en absència d'oxigen per evitar degradacions per oxidació, mecanismes per fer accessible els continguts culturals a persones que pateixen alguna discapacitat física, tecnologia per extreure massivament de continguts històrics dels documents, nous sistemes per restaurar façanes o el desenvolupament de nous formats creatius, entre d'altres.
“L’objectiu d’aquesta iniciativa és promoure la interacció de les indústries creatives amb el món científic i empresarial i acabar creant projectes d’R+D+I conjunts per tal de trobar productes i solucions innovadores i aprofitar les tecnologies que desenvolupen els investigadors del Campus de la UAB”, destaca Júlia Palma, responsable de l’Àrea d’Emprenedoria del Parc de Recerca UAB i coordinadora del Programa.
El Programa començarà el proper mes d’octubre i durant vuit setmanes els participants treballaran en equips multidisciplinaris per desenvolupar la seva idea i fer un primer pla de negoci. La primera fase consistirà en diferents sessions creatives per generar idees i donar-les-hi forma. En la segona fase, els participants rebran formació en aspectes clau com la propietat intel·lectual i la valorització, el model de negoci, el finançament i les tècniques de presentació.
Per últim, el dia 1 de desembre els finalistes presentaran els seus projectes davant d'experts de valorització d'idees de negoci que escolliran els tres guanyadors. El primer premi consistirà en 2.500 euros i sis mesos d'incubació a l'edifici Eureka del Parc de Recerca UAB; el segon premi, en 1.500 euros i també sis mesos d'incubació i el tercer premi seran 1.000 euros i tres mesos d'incubació.
Les quatre edicions anteriors, centrades en el sector de les tecnologies de la informació i la comunicació, el sector biotecnològic, el sector mediambiental i el sector aeroespacial, van generar 52 projectes, dels quals vuit s’han transformat en noves empreses que estan actives a dia d’avui. A més, aquests projectes han aconseguit mobilitzar un total de 900.000 euros.
Enguany el Programa de Generació d’Idees s'organitza conjuntament amb el CORE de Patrimoni i el CORE de Smart Cities de la UAB i compta amb el suport d’ACCIÓ, Eurecat i l’Arxiu Nacional de Catalunya.