Cerdanyola rescata de la intempèrie les al·legories que Ismael Smith va crear per a la façana de la fàbrica Uralita - A FONS VALLES hemeroteca

A FONS VALLES hemeroteca

El diario digital de Cerdanyola y Ripollet

Últimas noticias

Post Top Ad

Responsive Ads Here

Cerdanyola rescata de la intempèrie les al·legories que Ismael Smith va crear per a la façana de la fàbrica Uralita

L'Ajuntament de Cerdanyola, en col·laboració amb el Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, ha rescatat per a la seva restauració els relleus en ciment de les deesses Gea i Talassa, obra d'Ismael Smith, que formaven part de la façana de l'edifici de la fàbrica Uralita. El procés va començar fa dos anys i culminarà al 2020 quan les dues peces es podran veure a una sala permanent del MAC Can Domènech.
El procés de recuperació de les dues peces d'Ismael Smith, donades al Museu d'Art per Carme Pons, va viure unes complexes tasques d'extracció, precisades d'una cura extrema, en les que van jugar un paper fonamental treballadors de la brigada municipal. Ara, les dues peces es troben en procés de restauració al MAC Can Domènech, treballs que es poden visitar al museu.
El director del MAC Can Domènech, Txema Romero, explica que els relleus rescatats els va fer en ciment Ismael Smith al 1915 per decorar la façana que dona a la via del tren del monumental edifici de la fàbrica Uralita. Els relleus, emmarcats en una complexa orla, contribuïen a convertir la façana de la fàbrica "en una mena de gran escenari propagandístic del que suposava Uralita, un dels motors econòmics del país". Smith representa a Gea, deessa de la terra, i Talassa, deessa del mar, "al·legories de l'abundància, la prosperitat i el comerç, acompanyades d'alguns elements més subtils i complexes, com Talassa fecundant el cap decapitat del deu Urà i invertint el mite".
L'especialista que va dirigir les tasques d'extracció i assumeix la restauració de les al·legories, Jérôme Rouch, explica que "la singularitat dels relleus d'Ismael Smith és que estan fets de ciment i formigó, el que en el seu moment era molt avançat". El conjunt seria la simbiosi perfecta entre la creació de l'artista, les al·legories en sí, i la producció dels operaris d'Uralita, representada en els marcs emmotllats a la fàbrica.
Per la seva banda, la regidora de Cultura, Pepi Rivera, defineix les escultures com "un bé de tota la ciutat que enriqueix el nostre patrimoni i les nostres arrels, i recuperar-les és recuperar també la memòria de les obreres i obrers de la Cerdanyola industrial". La regidora ha agraït molt especialment a la propietària de la nau la donació de les obres i sobretot la implicació de la brigada municipal, que "han fet possible el rescat de les peces escultòriques, una feina molt feixuga que han dut a terme amb una delicadesa extrema".
La directora del Centre de Restauració de Béns Mobles de Catalunya, Àngels Solé, recorda que la tasca del Centre és donar suport a les iniciatives de conservació del patrimoni, i que "sempre hem trobat una gran col·laboració en l'Ajuntament, el que facilita molt les intervencions, com va ser la recuperació dels vitralls de les Dames de Cerdanyola o ara les al·legories".
Foto: Ajuntament de Cerdanyola

Pages