L'Ajuntament de Ripollet va celebrar dijous passat, a petició dels dos grups de l'oposició, COP-CpR i PP, una sessió extraordinària del Ple per a debatre mesures anticrisi. L'extens debat, que es va allargar fins a la matinada, va comptar amb tres punts de l'ordre del dia. Els dos primers, que es van realitzar de forma conjunta, van consistir una petita reflexió per part de cada grup sobre la situació actual i a continuació cada formació va presentar les seves mesures.
Així, el COP-CpR va proposar diferents accions per a l'obtenció de recursos com ara la reducció del sou de l'alcalde i dels regidors en dedicació exclusiva un 25%. També es va proposar un Pla d'estalvi energètic o anular el cobrament de l'IBI i la taxa d'escombraries a les famílies més desfavorides. Aquest grup, també va plantejar la creació d'un Servei Jurídic Gratuït i de l'Observatori de la Crisi.
Per la seva part el PP va centrar el seu discurs en buscar l'estalvi econòmic, potenciar l'ocupació i fer ajudes directes a les famílies amb problemes econòmics. Els populars també van tornar a proposar la creació d'un menjador social i de la Oficina de Creació de Noves Empreses.
Finalment, els dos grups del govern -PSC i CiU- van presentar les seves propostes de forma conjunta que, finalment, van ser les aprovades.
El bipartit va destacar que la seva proposta complementa les mesures anticrisi que ja s’estan duent a terme des de fa alguns anys. Així, es va acordar que els regidors no rebran cap indemnització per la celebració del ple extraordinari del passat dijous. A més, es reduiran en un 5% les indemnitzacions per l'assistència al Ple; per l'assistència a la Junta de Govern local; per l'assistència a les Comissions Informatives; per l'assistència a les ponències de vies públiques i d’activitats; i per les assignacions als grups municipals
Seguint les recomanacions de la Federació de Municipis de Catalunya i de l’Associació Catalana de Municipis, també es reduirà un 8% el sou de l'alcalde i un 6% el dels dos regidors amb dedicacions exclusives. Igualment, es crearà una partida sota el nom 'Urgències socials', que es nodrirà de les aportacions resultants de les reduccions abans esmentades.
El govern municipal va manifestar que, a diferència de l’oposició, ja fa temps que s’estan aplicant actuacions destinades a l’estalvi i la contenció econòmica i mesures per a cobrir les necessitats socials de Ripollet. A tall d’exemple, la tinent d’alcalde d’Hisenda, Inma Viera (foto), va recordar que la congelació de la plantilla municipal des de 2009, així com de les retribucions de l’alcalde i dels dos regidors amb dedicació exclusiva des de 2008. Viera, a més, va remarcar que també estan congelades des de 2007 les retribucions de la resta de regidors, així com les taxes, impostos i preus públics d'aquest exercici.
La regidora socialista va recordar que enguany s'ha reduït un 4,49% el pressupost ordinari; un 13,57% els diners destinats als òrgans de govern; un 36,64% la partida destinada a protocol i representació; un 14,12% la despesa en participació ciutadana i publicacions institucionals; un 61,17% la despesa financera; un 15% el pressupost de la Festa Major; i un 28% el del Carnestoltes.
A més, Viera va explicar que s'ha eliminat les despeses relacionades amb les hores extres del personal municipal; la Festa de Nadal per a la gent gran; els lots de Nadal dels jubilats municipals; la partida pressupostària d’agermanaments; i la recepció de Festa Major. Segons la tinent d'alcalde d'Hisenda, el govern ha destinat les quantitats econòmiques sorgides d’aquestes actuacions a "cobrir les urgents necessitats socials generades per la situació de crisi econòmica". Així, Viera va indicar que, a banda de mesures com la bonificació total dels preus públics del PAME per a persones aturades, principalment s’han cobert els àmbits de Serveis Socials i d’Ocupació.
Concretament, pel que fa a Serveis Socials, s’ha passat de 25,42 euros per càpita l’any 2006 als 40,77 euros per càpita l’any 2010. Aquest augment, segons Viera, s’ha vist reflectit en el darrer exercici en l’increment de partides com ajuts econòmics (48,05%); beques de menjador (75%); teleassistència (42,80%), servei d’ajuda familiar (63,52%); o el servei d’assistència domiciliària (338,61%).
Quant a Ocupació, l'equip de govern assegura que al 2010 s’han destinat 518.960 euros per a Foment de l’ocupació local, servei que porta a terme els plans d’ocupació que gestionarà directament el Patronat. Aquest import és independent dels plans d’ocupació que provenen d’altres administracions destinats a oferir treballa persones a l’atur. Així, segons el bipartit local, s’han passat de 85 persones contractades l’any 2008 a 129 l’any 2010; o els usuaris del Patronat Municipal d’Ocupació, que han passat de 742 l’any 2008 als 1240 de l’any 2009 o als 913 del que portem d’any 2010.
A més de cobrir les necessitats socials més urgents, el govern municipal assegura que també es realitzen actuacions encaminades a la reducció de la despesa ordinària, a través, per exemple, dels diferents programes d’estalvi energètic: substitució d’enllumenat públic dels carrers i edificis municipals per baix consum; instal.lació de sistemes de reg intel.ligent a les zones verdes municipals; canvi de sistemes de climatització i aprofitament de l’energia solar als edificis públics.
PSC i CiU destaquen que aquestes són algunes de les actuacions anticrisi que el govern municipal ja porta anys duent a terme "sense esperar a què l’oposició se li acudeixi, de sobte, que cal elaborar un pla anticrisi per ajudar els veïns de Ripollet i que cal celebrar un ple extraordinari per parlar de la seva proposta". En aquest sentit, el govern local ha qüestionat les mesures presentades pel COP-CpR i el PP, que "els propis tècnics municipals que les han d’informar han qualificat d’inconcretes, inviables, il·legals i, fins i tot, en alguns casos, propostes que comporten més despesa que estalvi".
Per acabar el Ple, es va prendre l’acord per unanimitat de crear una comissió de treball que tindrà per objectiu plantejar i debatre propostes de cara a la redacció i elaboració de les ordenances i el pressupost municipal de l’exercici 2011, any en el qual s’hauran de prendre encara més mesures d’estalvi perquè a causa de la previsible reducció d’ingressos. Aquestes mesures es sumaran a les que ja s’estan duent a terme durant els darrers anys.
La Comissió estarà integrada per un representant de cada grup municipal, amb la Interventora municipal a la secretaria i el suport puntual dels tècnics municipals que la Comissió estimi oportuns.
Foto: Ajuntament